Dubbelcabine rolstoelbus | Rolpollo bus

De voordelen zijn zoal:
  • Geen lang oprijplateau meer nodig
  • Met hydraulische lift bij de schuifdeur (dus niet duwen tegen oprijplateau).
  • Geen dure spacefloor
  • Geen afzonderlijke taxistoelen meer maar een comfortabel verstelbare zitbank met drie driepuntsgordels.
  • De gehele laadruimte krijgt u cadeau. De rolstoel hoeft er niet door.
  • Extra kachel overbodig dankzij tussenwand en kleiner personencompartiment en de gehandicaptenregeling is van toepassing dus geen BPM en lage motorrijtuigenbelasting.
Samengevat: u rijdt met een dubbelcabine bus waar de rolstoel via de zijkant in kan in plaats van een rolstoelbus.

We introduceerden de ROLPOLLO in december 2010. Intussen zijn de diverse kappen met hun mallen gereed waardoor de afwerking nog veel beter is. Ook wordt de rolstoel nu veelal van onderen getild wat een zeer compact geheel geeft en waardoor in zeer kleine ruimtes nog in en uit gedraaid kan worden. Op elke invalide parkeerplaats is sowieso voldoende ruimte voor deze manier van in/uit met de rolstoel. Maar ook op gewone parkeerplaatsen kan vaak eenvoudig tussen de geparkeerde auto's gelost worden. File parkeren aan de stoep is het eenvoudigst, de rolstoel kan zo op de stoep gezet worden. Deze geeft de mogelijkheid om via de schuifdeur met de rolstoel op de tweede zitrij plaats te nemen.

De folder is onder aan deze pagina te downloaden. Eerst volgen enkele films.



Rolstoel in de rolpollobus via de schuifdeur


Rolstoel bij winkelcentrum tussen auto's op parkeerplaats lossen.



Rolpollo pag1

Auto- en Busaanpassingen | dubbelcabine rolstoelbus

Voor gezinnen met een of meer gehandicapte kinderen wordt meestal gebruik gemaakt van een zogenaamde dubbelcabine uitvoering. De dubbelcabine bus is van oorsprong een uitvoeringstype wat alleen voor bedrijven toegestaan is. Het zijn bussen met een tussenwand waarachter zich de laadruimte bevind. Voor deze wand bevindt zich het personencompartiment. Bij een dubbelcabine zijn dat twee zitrijen. Dit soort bussen hebben specifieke eisen t.a.v. de afmetingen van laadruimte, ramen in het voertuig en dergelijke.

Met name de eis dat er geen personenvervoer in de laadruimte mag gebeuren wordt erg strikt geïnterpreteerd door de overheid (Belastingdienst/douane)!

De consequentie bij overtreding is groot, de belasting zal concluderen dat het voertuig niet aan de dubbelcabine-eisen voldoet en dus moet worden gezien als een voertuig voor personenvervoer. Dit leidt alsnog tot een BPM aanslag en heffing van motorrijtuigenbelasting , waarschijnlijk met terugwerkende kracht.

Tot 1 juli 2005 was het voor particulieren mogelijk met een dubbelcabine te rijden. Daarna niet meer maar mogen enkel bedrijven hier mee rijden.

De wetgever heeft echter een uitzondering gemaakt:
Voor invalidenvervoer is het toegestaan wel met een BPM-vrij voertuig en tevens in het lage motorrijtuigentarief te gaan rijden.

Uiteraard moet men daartoe toestemming voor vragen bij de belastingdienst maar de besparing is dan aanzienlijk.

In feite vraagt men voor meerdere zaken toestemming:
1.Toestemming om als priv├ępersoon een dubbelcabine bus te mogen rijden zonder dat BPM moet worden afgedragen. Dit is een grijskenteken auto ofwel bedrijfswagen in dubbelcabine uitvoering.
2.Toestemming om de normaliter voor de dubbelcabine vereiste tussenwand, weg te mogen laten. Dit is noodzakelijk omdat anders de gehandicapte niet op de tweede of eerste zitrij kan plaatsnemen. Hij komt in het voertuig via de achterzijde en niet zoals gebruikelijk via de zijschuifdeur met instap.
3.Als de auto op naam geregistreerd is dient men aan te vragen om in aanmerking te komen voor het lage motorrijtuigentarief.

Daarbij zullen wij u adviseren over de mogelijkheden en onmogelijkheden bij de busombouw en inrichting ervan. Vervolgens de bus ombouwen volgens de geldende regels en de RDW keuring voor u verzorgen.

Het bovenstaande (de ontheffingen bij de belastingdienst) moet u echter zelf doen, we kunnen u natuurlijk wel helpen maar de aanvraag dient de bestuurder zelf te doen.

Voor meer informatie kunt u de beschrijving hiernaast in pdf downloaden.