Rolstoelbus

Een rolstoelbus van Weersink is erg gebruiksvriendelijk dankzij de innovatieve oplossingen. De Rolpollo bus is een voorbeeld van zo'n innovatieve rolstoelbus.

1)  Rolpollo bus

Rolstoelbus, de Rolpollobus, is een rolstoelbus met Apollolift. Dankzij de Apollolift kan de rolstoel met inzittende  via de zijkant in-en uit de auto gehaald worden. De rolstoel wordt met de normale vastzetsystemen vastgezet in de rolstoelbus. Daarbij hoeft u zelf niet meer in de rolstoelbus en bij de vloer de banden vast te maken maar bevindt de rolstoel zich op comfortabele hoogte voor u. De banden kunnen dan eenvoudig vastgemaakt worden.

rolstoelbus  rolstoelbus zijkant  rolstoelbus achterkant 

rolstoelbus vastzetten rolstoelbus buitenkant

Omdat de rolstoel niet meer vanaf de achterzijde door de rolstoelbus hoeft te rijden is het mogeijk een tussenwand tussen personencompartiment en laadruimte te plaatsen. Daardoor is het in de bus veel warmer (en kouder met de airco zomers) en ook veel stiller. En wat vaak onderschat wordt, het is veel veiliger dankzij de gescheiden laadruimte waar de lading veilig achter de wand is gescheiden van uw dierbaren. Voor de beeldvorming: trap maar eens hard op de rem met een zware hamer achter in de auto. Nooit doen dus, dat is levensgevaarlijk, maar dat is wel de realiteit bij de gewone rolstoelbus.

Ook veelgehoord is het voordeel dat op vakantie met de caravan erachter nu de rolstoel er makkelijk uit kan bij een tussenstop.
Er zijn verder geen nadelen bij de rolpollobus, alleen maar voordelen.

2) Voordelen rolstoelbus van Weersink

Een rolstoelbus van Weersink heeft meerdere voordelen:
  • Veiliger dankzij de gescheiden laadruimte.
  • Comfortabeler, d.w.z. warmer en stiller net als een echte dubbelcabine.
  • Geen 2 meter lang oprijplateau of rolstoellift aan de achterzijde nodig
  • Niet duwen tegen oprijplateau dankzij de Apollolift.
  • Comfortabele stoelen op de tweede zitrij, al dan niet verstelbaar.
  • De gehele laadruimte beschikbaar voor lading.
  • Extra kachel overbodig dankzij tussenwand en kleiner personencompartiment
  • Fiscale voordelen van toepassing zoals geen BPM en lage motorrijtuigenbelasting dankzij de gehandicaptenregeling.
Samengevat: u rijdt geen open rolstoelbus maar met een dubbelcabine bus waar de rolstoel via de zijkant in kan. En dat voor ongeveer de dezelfde prijs als een openrolstoelbus met oprijplateau.

De rolpollobus is geschikt voor nagenoeg allle rolstoelen, dus ook electrische rolstoleen of volwassenen in handbewogen rolstoelen. De beperking is niet het gewiicht maar wordt gegeven door het format van de deuropening in relatie tot de rolstoel met inzittende. Oftewel of het nog wel practisch door de deuropening past. De lift kan het wel tillen.

Er is maar weinig ruimte naast de auto nodig, De breedte van de rolstoel is alles. En die ruimte is er meestal wel omdat de auto die er naast geparkeerd staat altijd voldoende ruimte laat om zelf uit te kunnen stappen. En die ruimte is dan genoeg om de rolstoel in- en uit te kunnen halen.

De folder is onder aan deze pagina te downloaden. Eerst volgen enkele films.

Film Rolpollo

 


Rolstoel in de rolpollobus via de schuifdeur


Rolstoel bij winkelcentrum tussen auto's op parkeerplaats lossen.


3) Algemene informatie Rolstoelbus tbv gehandicapten

Voor gezinnen met een of meer gehandicapte kinderen wordt meestal gebruik gemaakt van een rolstoelbus met zogenaamde dubbelcabine uitvoering. De dubbelcabine rolstoelbus is van oorsprong een uitvoeringstype wat alleen voor bedrijven toegestaan is. Het zijn bussen met een tussenwand waarachter zich de laadruimte bevind. Voor deze wand bevindt zich het personencompartiment. Bij een dubbelcabine zijn dat twee zitrijen. Dit soort bussen hebben specifieke eisen t.a.v. de afmetingen van laadruimte, ramen in het voertuig en dergelijke.

Met name de eis dat er geen personenvervoer in de laadruimte mag gebeuren wordt erg strikt geïnterpreteerd door de overheid (Belastingdienst/douane)!

De consequentie bij overtreding is groot, de belasting zal concluderen dat het voertuig niet aan de dubbelcabine-eisen voldoet en dus moet worden gezien als een voertuig voor personenvervoer. Dit leidt alsnog tot een BPM aanslag en heffing van motorrijtuigenbelasting , waarschijnlijk met terugwerkende kracht.

Tot 1 juli 2005 was het voor particulieren mogelijk met een dubbelcabine te rijden. Daarna niet meer maar mogen enkel bedrijven hier mee rijden.

De wetgever heeft echter een uitzondering gemaakt:
Voor invalidenvervoer is het toegestaan wel met een BPM-vrij voertuig en tevens in het lage motorrijtuigentarief te gaan rijden.

Uiteraard moet men daartoe toestemming voor vragen bij de belastingdienst maar de besparing is dan aanzienlijk.

In feite vraagt men voor meerdere zaken toestemming:
1.Toestemming om als privépersoon een dubbelcabine rolstoelbus te mogen rijden zonder dat BPM moet worden afgedragen. Dit is een grijskenteken auto ofwel bedrijfswagen in dubbelcabine uitvoering.
2.Toestemming om de normaliter voor de dubbelcabine vereiste tussenwand, weg te mogen laten. Dit is noodzakelijk omdat anders de gehandicapte niet op de tweede of eerste zitrij kan plaatsnemen. Hij komt in het voertuig via de achterzijde en niet zoals gebruikelijk via de zijschuifdeur met instap.
3.Als de auto op naam geregistreerd is dient men aan te vragen om in aanmerking te komen voor het lage motorrijtuigentarief.

Daarbij zullen wij u adviseren over de mogelijkheden en onmogelijkheden bij de ombouw en inrichting van de rolstoelbus. Vervolgens de bus ombouwen tot een rolstoebus volgens de geldende regels en de RDW keuring voor u verzorgen.

De belastingaanvraag  voor zowel de BPM vrijstelling c.q. teruggaaf alsmede de aanvraag voor de toepassing van het lage bestelautotarief van de motorrijtuigenbelasting doen wij voor u. We sturen u de aanvraag formulieren en verzorgen de indiening evenals de completering met alle vereiste bijlages naar de belastingdienst.

Op de site van de belastingdienst kunt u de geldende regelgeving vinden en downloaden.

4) Vragen over rolstoelbus?

Heeft u vragen over een rolstoelbus? Bijvoorbeeld over de mogelijkheden of over de prijs? Neem dan gerust contact op.  

Contactformulier

Twentse Rolstoelvierdaagse http://www.twentserols toelvierdaagse.nl/ 24 tm 27 juli Delden

REHACARE https://www.reha care.com/ 26 tm 29 september Düsseldorf

Deutscher Behindertentag https://www.deutscher- behindertentag.de/ 11 augustus Bad Hersfeld


Downloads folders

Rolpollobus folder
Verlengde stoelslede
Zwenksystemen
Hoogte verstelsystemen
Extra handgrepen
Rolstoel instapcombinatie
Personenlift
Electrische instaptrede